Německý ovčák

Německý ovčák je velice inteligentní a učenlivé plemeno, které je náročné na pohyb. Svému pánu je oddaný a je využíván jako služební plemeno.

FCI: Ovčáci a honáčtí psi
Velikost: velká plemena
Výška v kohoutku: 56 - 66 cm
Hmotnost v dospělosti: 22 - 40 kg
Věk: 12 – 13 let
Náročnost na výchovu: náročný
Náročnost na pohyb: náročný
Vhodné prostředí: předměstí, venkov
Využití psa: společník, služební

Povaha

Německý ovčák je velmi inteligentní a odvážný pes. Skvěle se hodí pro roli hlídače nebo záchranáře. Hlasitě štěká, což může být výhoda i nevýhoda. Jedná se o velmi věrné a vytrvalostní plemeno. K neznámým lidem je nedůvěřivý a svého pána chrání. Hodí se do rodiny a s dobrou výchovou i k dětem. Německý ovčák má silné vazby na své teritorium, proto nemá tendenci utíkat.

Popis

Jedná se o statného a silného psa, který má střední velikost. Psi jsou mohutnější než feny. Bara srsti je černá, hnědá až rezavá (barevná kombinace nebo jednobarevná). Má černý a silná čenich, oči jsou mandlovitého tvaru v tmavé barvě.

Historie plemene

Plemeno německého ovčáka se vyvinulo na přelomu 19. a 20. století, kdy se velmi využívalo těchto psů na hlídání stát dobytka. Za I.světové války byl využíván jako armádní pes. Jeho hlavními rysy je pracovitost, síla, poslušnost, inteligence a odvaha. V současné sobě se plemeno využívá u policie, celní správy či hasičů.

Základní péče

Srst tohoto psa není příliš náročná, vyžaduje kartáčování. Pozornost by se měla věnovat především uším, které by se měly udržovat stále čisté. Náročnost u německého ovčáka je především v pohybu, který potřebuje pro udržení správné kondice. Důraz by se měl klást i na výživu a vývoj, kdy při rychlém růstu hrozí křivice a pomalé tvrdnutí kostí (měl by se vhodně krmit a mít optimální zátěž). Výcvik musí být zahájen již v raném věku. V období mezi 7 – 14 týdnem života období života probíhá fáze, která má zásadní vliv na vnímání okolního prostředí. Při negativní zkušenosti (např. Při užití násilí) se stává bázlivý až nebezpečný pro své okolí. Výchova by tedy měla postupovat cestou učení a ne fyzickými tresty.